Bluesound review

Onder de vlag van Hifi producent NAD produceert en ontwikkelt Bluesound hoogwaardige WIFI multiroom muzieksystemen. Het hifi systeem van Bluesound is één van de weinige streamingsystemen die overweg kan met digitale muziek van de hoogste kwaliteit (Hi-Res). Het is een product voor hen die hoge eisen stellen aan hun muziekinstallatie. Het muzieksysteem van Bluesound bestaat uit een aantal producten. Zo is er de Bluesound Node, welke u kunt aansluiten op uw versterker, receiver of actieve speakers. Daarnaast is er de Bluesound PowerNode met ingebouwde versterker voor het aansluiten op bekabelde speakers. Verder kent het systeem nog diverse draadloze speakers. Ten slotte kent Bluesound nog de Bluesound Vault, een netwerk harde schijf van 2 terabyte met de unieke mogelijkheid om heel eenvoudig cd’s te rippen op de harde schijf in FLAC (zonder kwaliteitsverlies) of MP3 (Gecomprimeerd, ruimte besparend). Ideaal als u uw huidige CD collectie eenvoudig en snel wilt digitaliseren en streamen naar uw muzieksysteem.

Met Bluesound is het mogelijk om overal in huis te genieten van uw favoriete muziek, zowel afzonderlijk als tegelijk. Het muzieksysteem biedt op dit moment ondersteuning aan 11 streamingdiensten, waaronder Spotify en Deezer, maar ook Hi-Res streamingdiensten voor de beste kwaliteit muziek.  Muziek streamen via Apple’s Airplay is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om uw muziekcollectie vanaf uw pc, Mac en netwerk harde schijf af te spelen. Ook kunt u via USB een harde schijf aansluiten op elke Bluesound. De bediening van Bluesound gaat via een app op uw smartphone, tablet of computer. Via deze app heeft u ook toegang tot meer dan 10.000 internetradiozenders, welke u indien nodig kunt aanvullen met uw eigen internetradiozenders.

We gaan per Bluesound speaker en component de mogelijkheden en details uiteenzetten.

Bekijk alle aanbiedingen met Bluesound

Bluesound Node 2i

De Bluesound Node 2i is ideaal indien uw huidige versterker goed functioneert, maar u toch van het internet, computer of netwerk harde schijf muziek wilt streamen naar uw stereo-installatie in de beste kwaliteit. Ook is er de mogelijkheid om een usb-apparaat, bijvoorbeeld een usb-stick of harde schijf met muziek aan te sluiten en daar muziek vanaf te streamen via de App. U sluit uw versterker eenvoudig aan via de digitale audio uitgang (optisch) of via de analoge uitgang (D/A converter). De Bluesound Node 2 verbindt u via een utp-kabel of WIFI met uw thuisnetwerk en het streamen kan beginnen. Het bedienen van de Bluesound Node 2i gaat via de app voor tablet en smartphone (Android of IOS) of via de software voor uw PC. Let er op dat de Bluesound Node 2i geen geïntegreerde speaker heeft, het is dus noodzakelijk dat u reeds een muziekinstallatie heeft waarop de Bluesound kan worden aangesloten. Ook het aansluiten van een externe audiobron, bijvoorbeeld een cd-speler is mogelijk met de Bluesound Node 2i. De Bluesound Node 2i is verkrijgbaar in de kleuren wit en zwart. De Bluesound Node 2i is voor echte audiofielen die Hi-Res muziek willen streamen.

Bluesound PowerNode

Deze audiostreamer heeft een D/A-converter, een geïntegreerde 2 x 60 Watt stereo versterker en een subwooferuitgang, een externe versterker is dus niet nodig. De Bluesound Powernode 2i heeft één digitale/analoge ingang waarmee u de versterker kunt verbinden met tv of cd-speler. De Bluesound PowerNode 2i beschikt over een Usb ingang voor het aansluiten van een usb-stick of harde schijf met muziek. De PowerNode 2i is aan te sluiten via WIFI of netwerkkabel. Wilt u Hi-Res streamen dan raden wij een bekabelde verbinding aan voor optimale muziekkwaliteit. De Bluesound Powernode 2i is verkrijgbaar in de kleuren wit en zwart.

Bluesound Pulse Flex 2i

De Bluesound Pulse Flex 2i is de kleinste speaker van Bluesound. Ondanks het formaat, komt er een krachtig geluid uit de speaker. Het is de ideale Bluesound speaker voor op de tafel, boekenplank of in de tuin. Koppel de speaker met andere Bluesound speakers voor een multiroom systeem dat muziek in de hoogste geluidskwaliteit speelt. Het is mogelijk om een USB-stick of harde schijf aan te sluiten op de speaker voor het afspelen van muziek. Daarnaast is het mogelijk om via een optische/analoge kabel bijvoorbeeld een cd-speler aan te sluiten op de speaker.

Bluesound Pulse Mini 2i (speaker)

De Bluesound Pulse Mini heeft een geïntegreerde speaker en versterker. U verbindt de speaker eenvoudig via een netwerkkabel of WIFI. De Bluesound Pulse heeft een optische/analoge ingang, voor het aansluiten van tv of cd-speler. De bediening gaat net als bij de andere Bluesound producten via de Bluesound app. Ook op de Bluesound Pulse Mini kan een usb-apparaat worden aangesloten en is het mogelijk om via een optische/analoge kabel bijvoorbeeld een cd-speler aan te sluiten.

Bluesound Vault 2i

De Bluesound Vault 2i is een combinatie van CD ripper, 2 TB netwerk harde schijf, muziekspeler met optische uitgang en D/A-converter. Met de Bluesound Vault is het rippen van een CD in zeer hoge kwaliteit (24-bit/192kHz.) kinderspel, je steekt de CD in de Vault en deze zet de muziek vervolgens in een map op de 2 TB harde schijf. Via de app op smartphone en tablet speel je de muziek vervolgens af via uw stereo-installatie of Bluesound speakers. U kunt uw stereo-installatie via de analoge of digitale uitgang op de Bluesound Vault 2i aansluiten. Het streamen van muziek via de Bluesound Vault 2i naar uw versterker is vervolgens heel eenvoudig. De Bluesound Vault 2i is te koppelen aan uw smartphone via Wifi en Bluetooth. Ook is het mogelijk om via de Bluesound Vault 2i streamingdiensten als Deezer, Spotify en Internetradio te streamen.

Voordelen / Nadelen Bluesound

Voordelen

+ Zeer goede geluidskwaliteit door gebruik van hoogwaardige componenten. Beste streaming muzieksysteem voor audiofielen
+ Beste streaming muzieksysteem als u reeds een goede versterker en speakers heeft staan
+ Eenvoudige bediening
+ Multiroom mogelijkheden
+ Spotify & Deezer en Hi-Res streamingdiensten
+ Bluetooth met aptX
+ Apple Airplay 2
+ Digitale/Analoge ingang
+ Meer dan 10.000 internet radiozender
+ Direct afspelen van USB-stick of harde schijf

Nadelen

Relatief duur vergeleken met andere multiroom systemen
Je hebt Spotify Premium nodig om via Bluesound speakers muziek via Spotify te luisteren

Bluesound kopen

Indien u een echte audiofiel bent, dan is het Bluesound muzieksysteem een absolute aanrader. De kwaliteit van de speakers ligt hoger dan de speakers van Sonos en Bose Home. Bluesound is echter niet goedkoop, de prijs per speaker ligt hoger dan bijvoorbeeld Sonos, maar dan heeft u wel de beste streaming speakers. Ook is het systeem aan te raden als u reeds een goede versterker heeft of speakers en Hi-Res muziek wilt streamen via deze versterker of speakers. In dat geval bieden de Bluesound Node 2i en Bluesound Powernode 2i uitkomst. De prijs van Bluesound  is bij alle webshops hetzelfde.  In Nederland is het Bluesound systeem online te koop bij HifiKlubben. Je hebt er verschillende Bluesound aanbiedingen als je meer dan één speaker tegelijk besteld.